Чому лісівники проти галузевих реформ?
Наприкінці минулого року урядова ініціатива в галузі лісового господарства сколихнула широкі кола громадськості. Лісівники одностайно виступили проти «Стратегії сталого розвитку та інституційного реформування лісового господарства України», запропонованої Кабміном на численних акціях протесту. Чому саме професіонали виступили проти новацій у своїй галузі, ми розпитали директора ДП «Городнянський лісгосп» Сергія Михайловича Аніщенка.
- Нині всі ліси нашої країни знаходяться у державному управлінні. Лісгоспи, як державні підприємства, у значній частині України є бюджетоутворюючими підприємствами, а лісове господарство ведеться ефективно і прибутково. Приблизно 42% обороту нашого підприємства становлять податки й збори, які ми щорічно сплачуємо до бюджетів всіх рівнів. А це, між іншим, рівень таких соціапьноорієнтованих країн, як Швеція та Латвія. Більше того - лише 25% прибутків підприємство лишає собі для розвитку, 75% прибутку отримує держава. Тому виникає одразу кілька зустрічних запитань. Чи буде приватний власник віддавати таку частину прибутку і платити податки хоча б у співставних обсягах? Відповідь очевидна - навряд чи! Та перш, ніж розбирати деталі ймовірної реформи галузі, треба відповісти на головне запитання. Навіщо так кардинально реформувати систему, яка ефективно й прибутково працює? Не зрозуміло. Зазвичай реформ потребують збиткові та деградуючі підприємства, галузі, системи управління, чого не можна сказати про сучасне лісове господарство країни, — поділився думками Сергій Аніщенко.
У контексті самої реформи лісівників непокоїть кілька тенденцій, які випливають з урядової ініціативи. По-перше, лісівники категорично проти концесій у лісовому господарстві. Історичний та світовий досвід показує, що концесії (або надання лісів в оренду) зазвичай призводять до виснаження лісів, а подекуди й до спустошення територій. Так трапилось наприкінці XIX - початку XX століть на Далекому Сході у колишній Російській імперії та Китаї. Негативна ситуація повторилась у 90-их роках минулого століття в Болгарії, Грузії та Росії. Менш кризові, проте також негативні тенденції спостерігались у XX столітті з наслідками діяльності лісових концесій у США та Канаді. А розгул лісових орендарів у Бразилії призвів до настільки масштабного винищення тропічних лісів Амазонської сельви, що нині їх відновленням та охороною переймається чи не весь світ! Тож світова практика більш, ніж наочно демонструє неспроможність навіть розвинених держав ефективно контролювати концесіонерів.
- Відкритим лишається й ряд супутніх питань. Наскільки широкі повноваження надасть держава приватникам? Наші люди за багато десятиліть вже звикли до того, що вони мають практично необмежений доступ до таких лісових ресурсів, як
гриби, ягоди, лікарські рослини, гілки для лозоплетіння. Кожен може практично без обмежень влаштувати в лісі пікнік, виїхати з родиною на природу та інше. А якщо приватник матиме право закрити такий вільний доступ до лісу і таки скористається цим правом? Це створить чергову соціальну напругу в суспільстві, -- вважає директор лісгоспу.
Другою тривожною тенденцією для лісівників в урядових реформах є глобальна централізація лісового господарства. Кабмін планує створити єдиний центр керування лісовими господарствами у столиці, а на місцях залишити тільки «місця проведення діяльності», тобто по факту - цехи. Як можна управляти городнянскими ділянками з Києва? А закарпатськими?
- Нещодавній досвід лісівників Житомирщини показує, що навіть у межах великого лісгоспу важко ефективно і швидко господарювати. Тому наші колеги-сусіди були вимушені розділити кілька великих лісових підприємств на менші. Загальновідомо, що укрупнення підприємств збільшує бюрократичне навантаження, а бюрократія дуже гальмує своєчасне прийняття рішень та виробничі процеси вцілому, — навів приклад наш співрозмовник.
Найбільше непокоїть лісівників збереження і відновлення лісів. Й не тільки у контексті лісопосадок. Щороку лісівники зустрічаються із низкою сезонних, періодичних та раптових проблем - пожежонебезпечними періодами, коливанням рівня ґрунтових вод, нашестям тих чи інших шкідників. Останнім часом чимало школи лісовому господарству завдають коренева губка та верхівковий короїд, ефективно боротися з якими можна лише оперативними санітарними рубками вражених ділянок та прилеглих до них буферних зон. Хто буде здійснювати подібні роботи у контексті реформи - також загалом незрозуміло.
- Особисто я - прихильник різних форм власності у будь-якій галузі народного господарства, утому числі й у лісовій. Однак для всіх учасників господарювання повинні бути створені однакові умови та однакові правила гри незалежно від форми власності. Тоді лісова справа буде системною і не створюватиме ризиків власне для самих лісів. Більше того - ведення лісового господарства - це не тільки добування лісу, а ще й його відновлення і догляд. І саме ця сфера діяльності - головна. Інакше ми ризикуємо залишитись взагалі без лісу. Тому ведення лісового господарства повинно відбуватись під прямим безпосереднім наглядом держави, про що більш, ніж красномовно свідчить світовий досвід. Останнім часом на різних рівнях нав'язується думка про те, що приватний власник більш ефективний, ніж держава. І, щоб змінити ситуацію на краще, треба змінити форму власності, приватизувати підприємства. На мою думку, є більш логічне вирішення цього питання - якщо державне управління неефективне, може, державі слід просто найняти ефективних керівників? - підсумував директор ДП «Городнян- ське лісове господарство».
Окрім глобальних переживань за долю галузі й лісів України, лісівників у майбутній реформі непокоять й більш приземлені, проте не менш насущні питання. Адже будь-яка реорганізація зазвичай призводить до скорочення робочих місць, що для частини зайнятих у лісовому господарстві означатиме втрату роботи, доходу, засобів для життя з припиненням кар'єрного зростання, подальшим пошуком нової роботи, ймовірною зміною діяльності й іншими життєвими негараздами.